Luettu: 5.12.2010
En muista tarkalleen, missä kuulin Jokapiraatinoikeudesta ensimmäisen kerran. Joka tapauksessa, media tuo tekijänoikeusasioita esiin vaihtelevissa määrin (viimeisimpänä hyvitysmaksujen korottaminen) ja silloin tällöin sitä jäi vain miettimään, kummalla osapuolella -eduskunnalla vai piraateilla- puuttuu muutama muumi laaksosta. Tällaisen epätietoisuuden rykiessä tietoisuuteen reagoin hyvin Tiinamaiseen tapaan: lue asiasta!
Jokapiraatinoikeus*) on Barrikadi-pamfletti, aiheenaan tekijänoikeudet, to-lait ja piratismi piraattinäkökulmasta. Teoksessa pohditaan muun muassa tekijänoikeuksien ja kansalaisoikeuksien dilemmaa, ilmaislevityksen vaikutuksia, laki- ja taloustieteelliset ongelmia, faktuaalisesti (mahdollisesti) kyseenalaisia lausuntoja valtaapitäviltä, piratismin osuutta fanitoiminnassa, suuryritysten monopoliksi kutsuttua asemaa ja lopulta mahdollista yhteiskuntaa, jossa tieto on vapaata.
Oma tietotasoni tekijänoikeuksista ja piraateista oli ennen tätä kirjaa aika huonolla hollilla. Sen takia tietyt tekniset yksityiskohdat ja vastaavat menivät ymmärryskyvyn yli kirjaa lukiessa, eikä niistä voi siis sanoa juuta eikä jaata. Muuten Jokapiraatinoikeus on itse asiassa varsin fiksu, etenkin verrattuna aiemmin lukemiini Barrikadi-pamfletteihin. Kirjoitusvirheitä on siellä täällä, mutta annettakoon se anteeksi, sillä aiheesta nyt vain ei ole muutakaan suomeksi julkaistu. Jokapiraatinoikeuden maalaama yhteiskunta on mukava, mutta ikävä kyllä sen toteuttamisen edellyttävät toimet puuttuvat kirjasta kokonaan. Vihreiden ajama perustulo olisi tietysti askel tähän suuntaan, mutta en taida pidättää hengitystä sitä odotellessa.
Henkilökohtaisella tasolla sanottakoon seuraavaa: ilman tekijänoikeusrikkomuksia en olisi ollut tietoinen monenkaan sarjan/elokuvan/esiintyjän olemassaolosta saatikka ostanut kyseisiä tuotteita. Tällä logiikalla moni musiikkiyhtiö ja moni muu ostoksistani hyötynyt tuottaja ja jakelija on tekijänoikeuksia rikkoneille velkaa näiden toimimisesta välikätenä. Tämän lisäksi YouTubessa on -paremman ja oikeudenmukaisemman kanavan puuttuessa- monia tekijänoikeuksia rikkovia videoita, joita ilman jäisin esimerkiksi ilman jokaviikkoista QI-annostani (esimerkkinä tässä olkoon viimeisin jakso 'History') ja muita brittitelevision ohjelmia**), joita ei tulla koskaan Suomen televisiossa näkemään vaikka niiden viihde- ja tietoarvo ylittää 'Miljonääriäidit' ja muut säälittävyydet koska tahansa. Paskakin BBC on parasta. No, ainakin suurimman osan ajasta.
Jokapiraatinoikeuksien puutteista huolimatta se on tällä hetkellä paras esitys tästä aiheesta. Niinpä suosittelen kaikkia lukemaan sen ajatuksella, sillä siitä tullee yksi tulevien eduskuntavaalien top-kysymyksistä. On harmillista, ettei informoitu päätös eroa vaalituloksia laskettaessa tapaäänestä, mutta ainakin netti tarjoaa alustan tiedon levittämiseen. Sekin jo jotain.
*) Arvoilleen sopivasti kirja on netissä PDF-muodossa kaikkien saatavilla, ilmaiseksi tietenkin: Jokapiraatinoikeus (PDF)
**) Would I Lie to You, Have I Got News for You, 8 out of 10 Cats, Mock the Week ja Big Fat Quiz of the Year. Kiitokset kaikille lakeja rikkoineille, jotka mahdollistavat näiden mahtavien ohjelmien fanittamisen myös Britannian rajojen ulkopuolella.
Johanna Blakeleyn puhe TEDissä:
-----
Jokapiraatinoikeus muualla:
Helsingin Sanomat
Kirjatohtori-blogi
Petteri Järvisen blogi
Aiheesta muualla:
Piraattipuolue
Oiva sarjakuva piratismidebatista 'Jälkijättöisessä jupinassa'
Kirjailija Mike Pohjolan kirjoitus piratismista Ydin-lehdessä (2/2010)
Maria Morrin blogissa on juttuja tekijänoikeuksista ja piraateista
5 kommenttia:
Hei,
kiitos arvostelusta ja positiivisesta palautteesta!
Minua jäi vain hieman hämäämään tuo "ikävä kyllä sen toteuttamisen edellyttävät toimet puuttuvat kirjasta kokonaan"-kohta kirjoitustasi. Saatoin tietysti ymmärtää väärin sen mitä tarkoitit, mutta eikö nimenomaan tuo ollut kuutosluvun sisältönä?
Kiitos kommentoinnista. Taitaa muuten olla oma vikani, tuo virke on hieman monitulkintainen. Tarkoitin sillä sitä, että saadaksemme tekijänoikeuksien kannalta ideaalin kompromissin aikaiseksi, sekä lainlaatijat, taiteentekijät ja yritykset mukaan uudistuksiin, tarvitaan sitä surullisenkuuluisaa porkkanaa. Etenkään yrityksillä on harvemmin motivaatioksi reiluus ja muut epätaloudelliset "hippihumanistiarvot". Sama koskee myös suurinta osaa eduskunnasta.
Toisekseen, mistä rahat uudistukseen? Itse olisin valmis karsimaan enimpiä kaiken maailman Ideaparkkien ja periferiaan rakennettavien kauppakeskusten tukemisista, mutta minäpä en ole päättäjä. Verojen korotukseen kovin moni suostuisi, ellei tekijänoikeuksien vapautumisesta olisi tavalliselle tallaajalle hyötyä (= ylittää nykyisen kynnyksen kopioinnista ja riskeerata suuryritysten lakimiesarmeijaa vastaan joutumisen).
Tätä ajoin tuolla virkkeellä takaa. Myönnän epäonnistuneeni varsin hyvin. :)
Väki saadaan uudistusten taakse sillä, että heidät vakuutetaan siitä että uudistukset ovat ne fiksuin toimintatapa. Hippihumanistit vakuutetaan reiluudella ja hippihumanistiarvoilla, kokoomuskapitalistit uudistusten tuottamalla taloudellisella hyödyllä. :)
Miksi koet uudistukseen tarvittavan erityisesti rahaa? Esim. yksityisen kopioinnin vapauttamiseen tai tekijänoikeuden suoja-ajan lyhentämiseen ei kumpaankaan tarvita mitään erityisiä summia. Siihen toki tarvitaan rahaa, mikäli kulttuurintuotantoa halutaan tukea valtion varoista lisää. Se ei kuitenkaan ole välttämätön osa noita uudistuksia. Pikemminkin jos kulttuurintukia tarvitsee lisätä, niin siten tarvitsee tehdä riippumatta siitä, toteutettiinko noita uudistuksia vai ei.
Fiksuintapa hyvinkin. Toivottavasti onnistutaan, vaikka pessimistinä en ihan heti tätä muutosta näekään. Tässä asiassa olisin kovin mielelläni väärässä.
"Miksi koet uudistukseen tarvittavan erityisesti rahaa?" Erittäin osuva huomio. Aivopesty osuuteni on tainnut päästä tietoisuuden kritiikin ohitse. Olet itse asiassa oikeassa, kulttuurintukeminen ei ole tekijänoikeusuudistuksista tai -uudistamattomuuksista kiinni. Pitänee jatkaa asiaan syventymistä, että ei pääse kovin pahoja sammakoita suusta jatkossa. :)
:)
Lähetä kommentti