Luettu: 2.9.2009
Alkuperäinen nimi: -
Käännös: Denys Johnson-Davis
Löysin Distant View of a Minaretin sattumalta kirjastosta. Se sopii erinomaisesti fiktiivisiin kuvauksiin naisten asemasta perinteisissä muslimiyhteisöissä erityisen hyvin siksi, ettei Rifaat itse osaa arabian lisäksi muita kieliä. Länsimaiden tai muiden kuin paikallisten kulttuurien vaikutus on siis suhteellisen pieni.
Distant View of a Minaret on novellikokoelma, joka kuvaa muslimiyhteisöä lähinnä naisten näkökulmasta. Rifaat kritisoi tarinoissaan patriarkaalisen yhteiskunnan vaikutuksia yksilön henkeen: naisten seksuaalisia rajoituksia, miesten seksuaalisuuden rajoittamattomuutta, yhteiskunnan epäoikeudenmukaisuutta siitä, että se antaa miehille vallan naisiin, mutta ei rankaise heitä sen väärinkäytöstä vaan kääntää katseensa toiseen suuntaan. Toisin kuin saattaisi kuvitella, Rifaat ei pane islamia yhteiskuntansa tilan osasyylliseksi, vaikka mielestäni se olisikin paikallaan siinä missä kristinuskolla on syynsä naisten alistamiseen täällä lännessä. Pikemminkin Rifaatin suhde uskontoon, jonka heijastuminen jokapäiväiseen elämään on kuvattuna myös Rifaatin novelleissa, lienee verrattavissa Pauliina Kainulaisen feministiseen teologiaan: ajatukseen, että voi olla nainen, uskova ja tehdä uskonnollisista teksteistä naisia voimistavia tulkintoja toisin kuin uskonnollisen yhteisön enemmistö.
Monien muiden arabinaisten kirjallisuuteen verrattuna sanoisin Rifaatin olevan helpommin lähestyttävä kuin vaikkapa Nawal El-Saadawi. Lisäksi novellimuotoisuus antaa mahdollisuuden hengähtää välillä, jos tunnelataus käy liian voimakkaaksi. Distant View of a Minaretia ei tietääkseni ole käännetty suomeksi, mikä on hyvin kyseenalaista, etenkin kun ottaa huomioon muslimien lukumäärän kasvun Suomenmaalla. Halusi tai ei, maahanmuuttajien (laillisten että laittomien pakolaisten sekä työperäisten maahanmuuttajien) elämä vaikuttaa myös valtaväestöön. Tapojen ja erityisesti niiden perustelujen tulee olla kaikilla tiedossa informoidun vaikuttamisen mahdollistamiseksi. Rifaat auttaisi tässä, sillä hän ei kuulu siihen luokkaan musliminaisia, miksi tuppaamme heidät kaikki mieltämään: patriarkaalisen kulttuurinsa ja uskontonsa (aivan kuin meidän kulttuurimme ja kaikki uskonnot ei sitä olisi...) vastentahtoisina orjina.